Accidentele rutiere – mecanisme de producere si efectele traumatologice

In practica curenta a unei clinici de recuperare medicala, o categorie importanta de pacienti sunt aceia care au nevoie de recuperare posttraumatica. Acesti pacienti au nevoie de o abordare interdisciplinara incepand cu medicina de urgenta, chirurgia ortopedica, chirurgia plastica si reconstructiva, neurochirurgia, recuperarea si reabilitarea fizica medicala pana la reintegrarea socioprofesionala.

 
Accidentele traumatice sunt evenimente care depasesc posibilitatea de reactie, se desfasoara intr-o maniera subita si imposibil de anticipat, si sunt o experienta violenta in cursul careia integritatea fizica a unei persoane este amenintata.

 
Traumatismul poate fi provocat direct sau indirect prin lovire, cadere,decelerare, obiecte penetrante, taioase, contondente care pot genera contuzii, plagi, hematoame, arsuri, entorse, luxatii si fracturi.

 
Leziunile provocate de traumatisme pot interesa tesuturile moi (piele, tesut conjunctiv, muschi), structurile scheletale (oase si articulatii) pana la structurile vitale (vene, artere, nervi, organe interne).

 
Mecanismele de producere a traumatismelor in accidente in care sunt implicati pietoni
Mecanismele unui accident rutier conditioneaza tipurile de trauma posibile. Accidentele cel mai des intalnite sunt cele survenite in urma vitezei mari si acele accidente in care sunt implicati pietoni.

 
In cazul in care pietonii sunt implicati in accident se poate vorbi de 2 surse de traumatism: traumatism primar (traumatismul prin care pietonul este lovit de autovehicul) si traumatism secundar (pietonul este proiectat/ basculat si va suferi un traumatism prin cadere).
Ordinea autovehiculelor ca factor de producere a unui traumatism pentru pietoni este urmatoarea biciclete, scootere, motocilete, autoturisme, autoutilitare, camioane.

 
In cazul unui accident dintre un autoturism si un pieton foarte importanta este viteza autovehiculului si statura pietonului. Pietonii de statura mica sau copiii sunt loviti in partea superioara a corpului (torace, brate, cap); pietonii de statura inalta sunt loviti In parte inferioara a corpului (sold,coapsa); autoturisme care ruleaza cu viteza mica proiecteaza catre directia sa de inaintare pietonul; autoturisme care ruleaza cu viteza mare “secera”,basculeaza pe capota apoi proiecteaza pietonul.

 
Mecanismele de producere a traumatismelor in accidente rutiere care nu implica pietoni
In cazul unei coliziuni frontale pasagerii vor fi proiectati violent catre inainte (sensul de deplasare).

 
Pasagerii autoturismului nu poarta centura de siguranta. 

 
In cazul pasagerilor din fata, in momentul coliziunii, genunchii acestora se vor lovi de bordul masinii, poate surveni fractura femurului (prin compresie). Genunchii ramanand blocati, toracele se deplaseaza catre inainte lovindu-se de volan (in cazul soferului) sau de airbag (viteza cu care se desface un airbag este de 300 km/h) rezultand leziuni la nivelul fetei si a toracelui. In acelasi timp este afectata si coloana cervicala prin fenomenul de “biciuire”.

 
Pasagerii autoturismului poarta centura de siguranta. 

 
In cazul acesta centura exercita o forta asupra pasagerului, aceasta oprind brusc deplasarea pasagerului catre sensul de inaintare in timpul unei coliziuni. Cel mai ades se intalneste fenomenul de “arsura” pe traiectul centurii si leziuni ale toracelui si ale claviculei. Si in cazul acesta apar leziuni ale coloanei cervicale.

 
Ne-am dori sa nu fie cazul, dar, realitatea ne arata ca, in astfel de cazuri, recuperarea medicala posttraumatica joaca un rol foarte important in reabilitarea functionala si refacerea fizica.

Spune-ti parerea